27-02-2019

Fremtidssikret?

Er Stoholm Fjernvarme fremtidssikret eller hvad?

 

Bestyrelsen i Stoholm Fjernvarmeværk a.m.b.a må bestemt siges at være på forkant med udviklingen, når man nu udbygger varmeværket med både varmepumpe og træpillefyr. Hvis det ikke skulle være nok, anskaffer man sig ifølge formanden ”bare” nogle flere varmepumper. Hvor skal de placeres? Bygger man ”bare” et nyt 4. værk et andet sted i byen, eller hvordan skal det klares?

Måske bestyrelsen kunne fortælle, hvordan man vil udnytte den nuværende kapacitet, som er til min. 3000 forbrugere og måske løfte sløret for, hvor man har tænkt sig at finde dem?  

Set i lyset af, at Stoholm på 150 år har nået en størrelse på omkring 1250 husstande/forbrugere, hvoraf de 753 er tilsluttet fjernvarmen, er det relevant at spørge:

Hvor lang levetid er der egentlig på varmeværkerne?

 

Niels Odgaard

Fyrrevænget 13

7850 Stoholm

03-11-2018

Et svar

Svar til Niels Odgaards Læserbrev: Jorden kalder Stoholm Fjernvarme

Niels Odgaard spørger: Hvad er det så? 

Bestyrelsen har undersøgt sagen og fundet fejlen. Der er monteret ny måler, som er indstillet forkert. Fejlen er rettet. Vi gennemgår alle afregninger for en sikkerheds skyld. Det burde ikke kunne ske.

Vi har kontaktet forbrugeren og forelagt fejlen. Fejlen er foregået i de 2 sidste regnskabsår.

Svaret fra bestyrelsen er, som det blev sagt på generalforsamlingen: Der er ingen rabataftaler. 

Jeg kontaktede Niels Odgaard dagen efter generalforsamlingen kl. 10.45 pr. tlf., hvor han blev oplyst om, at der var sket en fejl på måleren. Vi har rettet fejlen, så der er ingen forbrugere, som kommer til at betale for andre forbrugere.

Jeg er dybt taknemmelig for, at det blev opdaget. Tak for det Niels.

03-11-2018

Jorden kalder

Jorden kalder Stoholm Fjernvarme

På den nyligt afholdte generalforsamling i Stoholm Fjernvarme blev der for 2. år i træk spurgt til en storforbrugers varmepris. Aktindsigt i denne forbrugers varmeregning viser, at aftageren har opnået et nedslag i de 2 forudgående regnskabsår 16/17 og 17/18 på 185.744,47 kr. ekskl. moms. Dette beløb betales af de øvrige 753 forbrugere. Der kom intet svar fra bestyrelsen, og referatet fra generalforsamlingen fastslår kort, at der ingen rabataftaler foreligger. Hvad er det så? Hvor mange år er det foregået, og hvad gør bestyrelsen ved det?

Niels Odgaard

Fyrrevænget 13

7850 Stoholm

03-11-2018

Til Bestyrelsen

                                                                                                                                                 Stoholm d 26/09 2018

 

Er bestyrelsen i Stoholm Fjernvarme blevet skatteopkræver for kommunen?

 

På den nyligt overståede generalforsamling blev der af undertegnede stillet spørgsmål til bestyrelsen om, hvorvidt Stoholm Fjernvarmeværks forbrugere sidste år betalte en ekstra skat til kommunen på ca. 85.000 kr. ekskl. moms.

Er der indgået en (for forbrugerne) ukendt aftale med denne større forbruger i Stoholm?

Aktindsigt i årsopgørelsen 2017-2018 for denne forbruger viser, at vedkommende har en returtemp. på 00. Det er jo umuligt, men det udløser en rabat på 115,50 kr. pr. Mwh. Det betyder, at denne forbruger ”kun” betalte 234,50 kr. pr. Mwh.

En alm. forbruger med en mere realistisk returtemp. på 300, som er 30 under det forventede, får omkring 10 kr. i rabat og betaler 340 kr. pr. Mwh. Der er også mange forbrugere, der betaler ekstra, når returtemperaturen overstiger 33o.

Hvordan hænger det sammen?

Jeg synes, bestyrelsen skal indvie alle forbrugerne i div. lukrative rabataftaler, hvis der er flere. Dette betales jo af alle andre forbrugere. Bestyrelsen skylder ligeledes at fortælle forbrugerne, hvor lang tid det i givet fald har stået på. Jeg kan oplyse, at returtemperaturen for ovennævnte forbruger også var 00 sidste år med deraf følgende rabat. Dette blev nævnt på generalforsamlingen både sidste og forrige år, men har ikke givet anledning til nogen reaktion fra bestyrelsens side.

 

Niels Odgaard

Fyrrevænget 13

7850 Stoholm

Tlf 61279279

12-01-2018

Sammenligning